A Tóth Aladár Zeneiskola az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Mi az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím tartalma?
A bázisintézmény olyan megyei, járási, esetleg országos szinten elismert és szakmai hagyományokkal rendelkező, infrastruktúrában a feladatellátáshoz megfelelő módon felszerelt, egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkező nevelési-oktatási intézmény, amely alkalmas az adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra.
Olyan intézmény, amelyben az adott szolgáltatási területhez kapcsolódó jó gyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.
A bázisintézményi rendszer kialakításának célja:
szoros együttműködés kialakítása az egyes Pedagógiai Oktatási Központok (POK) illetékességi területén működő azon nevelési-oktatási intézményekkel, amelyek a pedagógiai eredményességük növelésében már szép eredményeket értek el, az ehhez vezető módszereket szeretnék is megosztani a környezetükkel, helyet és lehetőséget biztosítanak pedagógiai szakmai műhelyek, bemutató órák, tanulmányi versenyek, pedagógus továbbképzések megtartásához, és támogatni szeretnék a környezetükben a pedagógiai szakmai közélet fejlődését, valamint az adott megyében működő POK által biztosított pedagógiai-szakmai szolgáltatásokhoz való méltányos és szélesebb körű hozzáférést.
Zeneiskolánkban a bázisintézményi kapcsolattartók:
Magyar Margit igazgató és Réti Tamás igazgatóhelyettes
Telefon: +36 1 351-6888; E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Bázisintézményi jó gyakorlatok
1. Hangszersimogató
A hangszerre irányítást segítő Hangszersimogató elnevezésű rendezvényünk 2011/2012. tanév óta működő jó gyakorlat a Tóth Aladár Zeneiskolában. Időpontja kötődik a hangszeres alkalmassági vizsgákhoz, felvételi jelentkezésekhez. Az általános iskola 1-2. osztályos tanulóit érinti, függetlenül attól, hogy zeneiskolai előképző csoportos szolfézsoktatáson részt vesz-e a gyerek, vagy sem.
A foglalkozást szolfézstanár moderálja, a hangszereken egyszerű népdalt, ismert gyermekzenéket szólaltatnak meg a tanár kollégák. Játékos formában zenei tárgyú kérdésekre válaszolhatnak a gyerekek.
A foglalkozás második felében a gyerekek kipróbálhatják a hangszereket, majd az előre kiosztott füzetekbe – mely tartalmazza a jelenlévő hangszerek képét és nevét, a felvételi jelentkezések időpontját – nyomda figurákat gyűjtenek, a kipróbál hangszerek mellé.
A foglalkozás célja a hangszercsaládok megismertetése, a hangszerek megszólal-tatása, a kevésbé ismert hangszerek népszerűsítése, a zeneiskolai hangszer-választás segítése és a képességek előzetes felmérése.
2. Banánverseny
A hegedű tanszakos növendékek félévi meghallgatásának házi verseny formájában történő megrendezése, az iskolában több évtizede működő jó gyakorlat. Célja a nem pályára készülő „A” tagozatos növendékek örömteli muzsikálásának elősegítése, játékos, versenyszerű keretek között, ahol az oklevélen kívül mindenki banán jutalomban részesül. A verseny fontos eleme a kamaramuzsikálás, mely tanárral, vagy tanulótársakkal előadott kamaraműveken keresztül valósul meg.
3. Családi koncert
A teljes hangszeres palettát összefogó, évről-évre ismétlődő rendezvény, mely a kamaramuzsika széleskörű népszerűsítését tűzi ki célul. Szülők, testvérek, nagyszülők, rokonok találják meg a felkészülés során az együttzenélés örömét. A program az otthoni kamaramuzsikálás egyszerűen megvalósít-ható formájára kívánja felhívni a részvevők figyelmét.
4. IKT eszközök alkalmazása a csoportos zeneoktatásban
A csoportos zenei nevelés megújítása – az értelmi intelligencia előtérbe helyezése –Kodály zenei nevelési elveinek megerősítése megújuló zenepedagógiai folyamatok keretében zajlik a MTA és a LFZE Kodály Intézetének irányításával. Iskolánk több éve készít olyan kísérleti programokat, jó gyakorlatokat, melyek az IKT eszközök csoportos tanításba való beemelésével új lehetőségeket teremtenek a szolfézs, zeneelmélet tanításban.
- ingyenesen hozzáférhető zenei szoftverek tárháza,
- a zenei hallás és tapintás érzékenyítése improvizáció keretében – hand-sonic program
- hallásfejlesztés másképp – earmaster